KRZYWA CUKROWA - czyli 15 łyżeczek cukru

...a precyzyjniej 75 g glukozy należy rozpuścić w 300 ml wody i wypić jednym duszkiem do sprawdzenia stanu zdrowia. 
Badanie to zalecane jest ciężarnym między 24 - 28 tyg. ciąży, aby wykluczyć cukrzycę ciążową.

Do badania należy zgłosić się na czczo najlepiej rano.
Pamiętając aby dzień wcześniej wieczorem nie jeść nic słodkiego, ponieważ może to zakłócić wynik badania. 
Przed badaniem nie należy również nic pić! 
Oczywiście trzeba zaopatrzyć się w 75 g glukozę, którą należy kupić w aptece - koszt ok. 4 zł.

Pierwszy raz oddajemy krew na czczo, zwykle rano -  u mnie była to godzina 8.25.
Po pierwszym oddaniu krwi, laborantka rozpuszcza glukozę w 300 ml wody i daje nam do wypicia. Ja musiałam przy laborantce pić roztwór bo chciała mieć pewność, że wszystko zostało wypite. 
Do roztworu można wcisnąć cytrynę i to też uczyniłam.
 Roztwór sam w sobie jest strasznie słodki a cytryna normalizuje smak. 
Takie roztwory z cytryną mogłabym wypić dwa :)
Ale bez cytryny przechodziłabym katusze. 
Należy pamiętać, że nie możemy zwymiotować, bo wtedy badanie będzie nieważne. 
Trzeba pamiętać, że jak wypijemy roztwór glukozy to nie możemy także nic jeść ani nic pić !!! 

Drugie pobranie krwi odbywa się po godzinie od wypicia roztworu. 
U mnie była to godzina 9.25.
Kolejną godzinę od drugiego pobrania nic nie można jeść ani pić. Niestety!

Trzecie i ostatnie pobranie krwi jest 2h po wypiciu glukozy.
U mnie była to godz. 10.25. 
Wyniki są gotowe do odbioru dnia następnego.
Moje wyniki mieściły się w normie :)

Oto moje wyniki :
Na czczo glukoza w krwi u mnie 74 norma od 50-100
 po 1h od wypicia glukozy u mnie 130 -  norma do 180
po 2h od wypicia glukozy u mnie 82 - norma do 140

Badanie same w sobie nie jest straszne. Sam roztwór mógłby być trudny do wypicia ale z cytryną da się to przeżyć. Niektóre moje koleżanki wymiotowały i strasznie się po tej glukozie czuły. Ja wręcz przeciwnie dostałam energii i nawet nie chciało mi się jeść ani pić. 
Wydaje mi się, że najważniejsze jest nastawienie do samego badania.
Co można zauważyć - przynajmniej ja tak miałam, że po wypiciu glukozy brzuch niesamowicie się rusza. 



4 komentarze:

  1. Ja miałam robioną krzywą na początku ciąży z powodu złych wyników i nie mogłam dodać sobie cytryny bo zdaniem piguły może ona fałszować wynik bo w sobie zawiera dodatkowy cukier do tego dostałam glukozę rozpuszczoną w ciepłej wodzie...nie wspominam tego pozytywnie a za kilka tygodni powtórka. Miałaś szczęście, że mogłaś sobie smaczek dodać do tego wstrętnego roztworu :O

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi właśnie sama pielęgniarka zaproponowała, że mam wcisnąć sobie troszkę cytryny. Nie było to za dużo, bo tylko kilka pierwszych łyków czuć było cytrynę a później już sama słodycz. Najważniejsze, że już za mną.
      U ciebie też nie będzie źle, 3 mam kciuku :) Będzie dobrze.

      Usuń
  2. Na badaniu twoarzyszyły mi 3 inne kobiety które w tym samym czasie zgłosiły się na badanie. Słyszałam tyle różnych opowieści na temat smaku tego "napoju", że byłam przygotowana na najgorsze ale dałam radę bez większych problemów w porównaniu do innych pacjentek. Wypiłam jednym duszkiem i wyszłam z myślą, że nie było najgorzej.. ale po 5 min zaczęłam walczyć z utrzymaniem tego w środku....

    Dzięki badaniu na śniadanie zjadłam obiad ;) bo po 2 godzinach była już 12 i zanim dojechałam do domu (po drodze tyle fajnych sklepów) była 15 . :) Ale kupiłam lustro, łóżko i szafę ... :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Badanie da się przeżyć. Najważniejsze jest nastawienie, a potem już sama wiesz:)
      Zakupy się udały.
      Ja też jestem w trakcie urządzania mieszkania i stwierdzam, że jest to nie mała gratka.

      Usuń